Vitaminas A ir B grupės vitaminai mūsų sveikatai

Mes visi žinome, kad vitaminai ir mineralai vaidina labai svarbų vaidmenį mūsų organizmo funkcionavime ir bendros sveikatos palaikyme. Vitaminai yra būtini mūsų medžiagų apykaitai, regėjimui, imuninei sisteminai, augimui ir vystymuisi. Mineralai padeda reguliuoti skysčių balansą, raumenų susitraukimus (įskaitant ir širdies dūžius), nervinius impulsus, deguonies pernešimą, imuninės sistemos funkcionavimą ir kt. Tačiau nedaugelis žino, kokių vitaminų reikia mūsų organizmui.

Žmogaus organizmas geba pats pasigaminti vitaminą D ir K. Visi kiti vitaminai ir mineralai turi būti gaunami kartu su mūsų vartojamais maisto produktais (ir maisto papildais – jei su maistu nepavyksta gauti pakankamo vitaminų ir mineralų kiekio). Todėl naudinga sužinoti daugiau informacijos apie svarbius vitaminus ir mineralus, kurių reikia mūsų organizmui. Taigi, šiame straipsnyje aptarsime vitaminą A ir B grupės vitaminus.

Vitaminas A

Vitaminas A yra labai svarbus sveikiems dantims ir kaulams, minkštiesiems audiniams, padeda formuoti gleivinės membranas, gerina odos būklę, regėjimą (ypač naktinį matymą). Jis yra būtinas augimui, vystymuisi, ląstelių komunikacijai ir imuninės sistemos funkcionavimui. Be to, vitaminas A svarbus ir kai kurių organų formavimuisi bei jų palaikymui, įskaitant širdį, plaučius ir inkstus.

Aktyvioji vitamino A forma mūsų organizme yra retinolis. Maiste yra aptinkamos dviejų tipų vitamino A formos. Iš anksto suformuoto vitamino A yra piene, kepenėlėse (ypač jaučio ir kalakuto) ir kai kuriuose vitaminais praturtintuose maisto produktuose. Tuo tarpu provitamino A karotenoidų, kurie vėliau mūsų organizme yra paverčiami į retinolį, yra morkose, saldžiosiose bulvėse, manguose, apelsinuose, moliūguose, pomidoruose, jūros dumbliuose, brokoliuose, špinatuose ir kt.

B grupės vitaminai

B grupės vitaminai veikia išvien ir yra būtini angliavandenių, baltymų ir riebalų apykaitai, nepamirštant ir energijos gamybos. Taigi, B grupės vitaminai yra labai svarbūs mūsų sveikatai ir bendrai savijautai. Žinoma, kiekvienas B grupės vitaminas atlieka skirtingą vaidmenį mūsų organizme.

  • Vitaminas B1 skatina angliavandenių apykaitą ir pagerina centrinės nervų sistemos funkcijas.
  • Vitaminas B2 skatina angliavandenių ir riebalų oksidaciją bei palaiko gerą odos būklę.
  • Vitaminas B3 taip pat prisideda prie angliavandenių ir riebalų oksidacijos proceso, skatina anaerobinę glikolizę ir palaiko gerą odos sveikatą.
  • Vitaminas B5, kaip ir aukščiau minėti B grupės vitaminai, padeda skatinti angliavandenių ir riebalų oksidaciją, didina energijos lygį ir gerina akių bei kepenų sveikatą.
  • Vitaminas B6 gerina baltymų apykaitą ir yra svarbus hemoglobino bei raudonųjų kraujo kūnelių formavimuisi.
  • Vitaminas B12 apsaugo mūsų DNR ir RNR. Šis vitaminas taip pat skatina hemoglobino ir raudonųjų bei baltųjų kraujo kūnelių formavimąsi, palaiko žarnyno, nervinių ir odos audinių būklę.

B grupės vitaminų yra viso grūdo sausuose pusryčiuose, baltuosiuose ir ruduosiuose ryžiuose, pomidoruose, ankštinėse daržovėse, kepenėlėse, kiaulienoje, riešutuose, pieno produktuose, kiaušiniuose, avižose, žaliose lapinėse daržovėse, paukštienoje, žuvyje (tune, lašišoje, upėtakyje), chia sėklose, grybuose, avokaduose, bananuose, avinžirniuose, jūrų moliuskuose ir kt. Taip pat šiandien vartotojams yra prieinami ir inhaliatoriai, kurių pagalba gali būti užtikrintas labai greitas ir kokybiškas medžiagų įsisavinimas – pastaruoju atveju yra išvengiama susidūrimo su virškinamuoju traktu. Be abejo, pirmiausia būtina subalansuoti savo mitybą ir pasistengti reikiamą vitamino B normą gauti su maistu, tačiau jei dėl tam tikrų priežasčių to padaryti nepavyksta, galima pasitelkti maisto papildus.

Add a Comment

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *